Het stadion in Gdańsk (Danzig) in Polen, gebouwd voor het Euro 2012 en bekroond met de titel van het mooiste Eurostadion, is niet alleen een arena voor voetballers, het is ook een locatie waar veel verschillende evenementen worden georganiseerd en het is een werkplek voor veel mensen.
Het multifunctionele stadion stelt bijzondere eisen aan de technische beveiligingssystemen, met name het toegangscontrolesysteem, dat toegang geeft tot individuele zones en kamers voor specifieke groepen en individuen.
Voorwaarden
Vanwege de veranderende omstandigheden van het gebruik van het stadion, vereiste het oorspronkelijk geïnstalleerde toegangscontrolesysteem de nodige uitbreiding en modernisering na jaren van intensief gebruik. De eigenaren stonden voor een dilemma. Investeren in het bestaande systeem, dat zijn beperkingen heeft of het vervangen door een ander systeem dat beter is aangepast aan de huidige behoeften en met meer mogelijkheden.
De belangrijkste uitdaging was het vermogen om regels en schema's op te stellen voor het openen van individuele deuren die het hele stadion bedekt, niet alleen sport- of muziek-evenementen, maar ook beurzen, conferenties en andere evenementen die in het stadion plaatsvinden. Bovendien was het noodzakelijk om niet alleen de evenementen zelf te beheren, maar ook om te zorgen voor een goed dagelijks onderhoud van de faciliteit. In lijn met de huidige trends was het ook nodig om via een open API te kunnen integreren met andere systemen, met name het Security Management System. Een belangrijke eis was dat het ontwerp van de geïnstalleerde apparaten modern en aantrekkelijk zou zijn, in het bijzonder de lezers die zich in algemeen toegankelijke gebieden bevinden.
Flexibiliteit in termen van configuratie en uitbreiding was een must. De uitvoeringseisen stelden verdere beperkingen. Ten eerste moest de hele modernisering vanuit het oogpunt van de gebruiker niet merkbaar zijn en zonder de toegangskaarten voor huidige gebruikers te vervangen. Ten tweede mochten de gemoderniseerde deuren niet langer dan enkele uren onbeveiligd openblijven.
Roger RACS 5
Oorspronkelijk bestond het gemoderniseerde systeem uit ongeveer 160 deuren en 1.000 actieve gebruikers. Na het marktonderzoek werd gekozen voor een oplossing van Roger. Het RACS 5 systeem biedt een totaaloplossing op het gebied van toegangscontrole, zowel op het gebied van hardware als software.
Het moderniseringsproces begon met de installatie van 33 nieuwe deuren. Deze aanpak was enerzijds gericht op het opnemen van deuren die niet in het oorspronkelijke ontwerp waren afgedekt en anderzijds op het verifiëren of het RACS 5-systeem zou voldoen aan de beoogde eisen. Het bestaande systeem werd volledig vervangen door het moderne nieuwe RACS 5-systeem, terwijl het maximale aantal ondersteunde gebruikers werd verhoogd van 1000 naar 2000.
Naast de typische MIFARE proximity-lezers (voor binnen en buiten), werden ook biometrische vingerafdruklezers geïnstalleerd in verschillende ruimtes die vooral essentieel zijn voor het functioneren van het stadion, zoals de hoofdserverruimte en ruimtes voor netwerkinterfaces. Om daar de veiligheid te vergroten, werd een dubbele identificatie doorgevoerd (combinatie kaartuitlezing en vingerafdrukuitlezing). Er is gekozen voor RWL-2 draadloze sloten ter ondersteuning van de toegangscontrole tot de VIP-lounge. Momenteel zijn er ongeveer 170 bedrade lezers en 50 draadloze deurklinken in het systeem geïnstalleerd.
Buiten het gebouw worden een paar slagbomen naar de parkeerplaats bediend door het RACS 5-systeem, dat toegangscontrole in twee richtingen voor de voertuigen biedt. Het systeem biedt anti-passback-functionaliteit voor alle deuren in de faciliteit en slagbomen in de parkeergarage, waardoor de mogelijkheid wordt uitgesloten om de kaart opnieuw te gebruiken zonder het beveiligde gebied te verlaten. De functie "Aanwezigheidszones" wordt gebruikt om het huidige aantal mensen in een zone te tellen. Het is de bedoeling om deze functionaliteit te gebruiken om de toegang van mensen boven de ingestelde limiet te beperken.
De operatorwerkplekken bevinden zich in het lokale surveillancecentrum. Ze maken een volledige visualisatie van de huidige staat van alle deuren en het afhandelen van alarmgebeurtenissen mogelijk. Het is de bedoeling om bij de receptie een zelfstandige werkplek te creëren voor het beheer van het bezoekerslogboek. Tijdens de installatie moesten enkele fouten worden opgelost, de belangrijkste waren storingen in de gegevensoverdracht voor draadloze sloten als gevolg van de bouw van het stadion. Deze werden opgelost door speciale bevestigingen voor draadloze hubs te maken in samenwerking met de fabrikant van de apparatuur. Ook het energieverbruik in draadloze sloten/lezers werd geoptimaliseerd, waardoor de werktijd aanzienlijk kon worden verlengd.
Dankzij een goede samenwerking werden veel eerder niet bestaande functionaliteiten, belangrijk voor de eindgebruiker en de aannemer, geïmplementeerd. Dit zijn bijvoorbeeld het ontwerpen en afdrukken van kaarten, het beheren van toegangsrechten (momenteel zijn er ongeveer 400 verschillende toegangsrechten gedefinieerd in het systeem), of het bezoekerslogboek dat momenteel wordt ontwikkeld en geïmplementeerd. Het bezoekerslogboek zal het toekennen van toegangsrechten tot de zone/deuren afzonderlijk voor elke uitgegeven kaart en het automatisch genereren van de bezoekerslijst mogelijk maken.
De vervanging van de apparatuur (ca. 160 deuren) heeft ongeveer 30 werkdagen geduurd en alle werkzaamheden inclusief inbedrijfstelling duurden ongeveer 2 maanden. Bij de uitvoering van het project waren een tiental mensen betrokken. De investeerder is van plan het systeem zowel qua omvang als functionaliteit uit te breiden, waaronder de lancering van het automatische kentekenplaatherkenningssysteem (ANPR/LPR) om de werking van de parkeergarage verder te verbeteren.
Voordelen van RACS 5
Dankzij de keuze voor het RACS 5-systeem realiseerde de investeerder aanzienlijk lagere investeringskosten in vergelijking met de mogelijke uitbreiding van het oorspronkelijke toegangscontrolesysteem. De oplossing komt tegemoet aan de behoeften van de investeerder, zowel nu als in de toekomst, en garandeert stabiele leveringen en ondersteuning, terwijl het de nieuwste technologieën biedt en voldoet aan de huidige normeringen en wettelijke voorschriften. Bij de modernisering is gebruik gemaakt van de bestaande bekabelingsinfrastructuur. De nieuwe oplossing elimineerde problemen met integratie/communicatie met het Security Management System.
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.
Vliegveld 37
8560 Wevelgem
België
+32(0)56 78 20 20
info@lobeco.be